Dieta Kopenhaska. Jadłospis i zasady tej kontrowersyjnej metody.

O tym, że nadwaga i otyłość to prawdziwa epidemia XXI wieku, nie trzeba nikogo przekonywać. Tyjemy w zastraszającym tempie. Najnowsze raporty sugerują, że nadmiar tkanki tłuszczowej to bolączka około 60% Polaków.

Podstawą procesów redukcyjnych jest zmiana nawyków żywieniowych. Jednym z najpopularniejszych rozwiązań dietetycznych jest dieta kopenhaska.

Co to jest dieta kopenhaska?

Dieta kopenhaska to rygorystyczny jadłospis, który pozwala pozbyć się sporej ilości nadprogramowych kilogramów w bardzo krótkim czasie.

To rozwiązanie znane jest również pod innymi nazwami, tj.: dieta trzynastodniowa, dieta duńska, dieta Kliniki Mayo. Skąd takie nazewnictwo? Liczne źródła sugerują, że dieta kopenhaska została zaprojektowana w Kopenhadze – stolicy Danii, a konkretniej – w klinice rządowej lub szpitalu Mayo.

Założeniem diety kopenhaskiej jest utrata od kilku do nawet 20 kilogramów w ciągu 13-dniowego cyklu odchudzania. Mimo takiej efektywności, dieta kopenhaska nie jest rekomendowana do stosowania przed dietetyków i lekarzy. W środowisku lekarskim, mówi się o niej, że ma wyniszczający charakter i jest niebezpieczna.

Dieta kopenhaska – dla kogo?

Mimo braku rekomendacji specjalistów, dieta kopenhaska nie traci na popularności. Wręcz można powiedzieć, że stale ją zyskuje. Trudno się temu dziwić – to jedno z nielicznych rozwiązań dietetycznych, które pozwala schudnąć wiele kilogramów w niespełna dwa tygodnie. Nie mniej, warto wiedzieć, że jej stosowanie niesie za sobą spore ryzyko.

Dlatego też, stosować dietę kopenhaską mogą tylko i wyłącznie osoby, które cieszą się dobrym zdrowiem, tj. nie borykają się z żadnymi poważnymi chorobami. Wynika to przede wszystkim z faktu, iż organizm zmagający się z jakimikolwiek defektami wymaga od nas realizacji zdrowego, pełnowartościowego i odpowiednio zbilansowanego jadłospisu. Z całą pewnością, trudno tak powiedzieć o diecie kopenhaskiej.

Istotnym czynnikiem warunkującym możliwość stosowania diety kopenhaskiej jest również wiek. Otóż, to rozwiązanie dietetyczne przeznaczonych dla osób dorosłych. Z diety kopenhaskiej nie mogą korzystać dzieci, młodzież oraz seniorzy.

Warto także zauważyć, że tego typu jadłospisy nie powinny być stosowane przez osoby, których zapotrzebowanie energetyczne kreuje się na wysokim poziomie. Przeciwwskazaniem do stosowania jest jakakolwiek praca fizyczna czy regularna aktywność fizyczna.

Dieta kopenhaska – zasady

Jak już zdążyliśmy wspomnieć, dieta kopenhaska to niezwykle wymagające rozwiązanie dietetyczne, obarczone kilkoma ważnymi zasadami. Ich przestrzeganie jest kluczowe. W przypadku złamania którejkolwiek zasady diety kopenhaskiej, należy bezwzględnie przerwać stosowanie jadłospisu. Kolejną próbę można podjąć dopiero po trzech miesiącach.

Kluczowe zasady diety kopenhaskiej:

  1. Czas stosowania jadłospisu: 13 dni
  2. Trzy posiłki w ciągu doby.
  3. Stałe pory konsumpcji, tj.: śniadanie (8.00-9.00), obiad/lunch (maks. 14.00), kolacja (maks. 18.00)
  4. Bilans kaloryczny wynoszący od 500 do 900 kcal.
  5. Minimum 2 litry wody dziennie.

Ponadto, kluczowe jest również to, aby:

  • nie stosować absolutnie żadnych przypraw
  • stosować cukier w ilościach uwzględnionych w jadłospisie

Co ciekawe, założenia diety kopenhaskiej mówią nam również o tym, że w ciągu doby możemy zamieniać kolejność posiłków. Natomiast nie można ich w żadnym stopniu modyfikować.

Warto wiedzieć! Stosując dietę kopenhaską warto korzystać z suplementów diet: preparatów witaminowych, kompleksów mineralnych oraz środków przyśpieszających spalanie tkanki tłuszczowej.

Jadłospis w diecie kopenhaskiej

Ogromne wyzwanie – tak w dwóch słowach można opisać jadłospis w diecie kopenhaskiej. Nie mniej – gwarantuje rezultaty na bardzo dobrym poziomie, stąd też – mimo sporych trudności, wiele osób decyduje się na jego realizację.

Menu diety kopenhaskiej

DzieńŚniadanieObiad

Kolacja

1, 81 kubek czarnej kawy, 1 kostka cukru2 jajka na twardo, pół paczki (szklanka) gotowanego szpinaku lub brokułów, 1 pomidor1 duży befsztyk wołowy (200 g), 5 liści sałaty z łyżką oliwy z oliwek i sokiem z cytryny
2, 91 kubek czarnej kawy, 1 kostka cukru1 duży befsztyk wołowy (200 g), 1/3 główki sałaty (lub 5 liści) z łyżką oliwy z oliwek i sokiem z cytryny, 1 surowy owoc (jabłko, ananas lub grejpfrut)1 gruby (100 g) plaster (albo 5 chudszych) szynki (np. drobiowej), 2/3 (dwie trzecie) szklanki  jogurtu naturalnego
3, 101 kubek kawy, 1 kostka cukru, 1 mała kromka pieczywa (grzanka)pół paczki (szklanka) gotowanego szpinaku, 1 pomidor, 1 surowy mały owoc2 jajka na twardo, 1 gruby (100 g) plaster szynki (lub 5 chudszych), 5 liści sałaty z łyżką oliwy z oliwek i sokiem z cytryny
4, 111 kubek czarnej kawy, 1 kostka cukru1 jajko na twardo, 1 duża marchewka, małe opakowanie serka wiejskiego (twarożku naturalnego) (100-150 g)pół szklanki kompotu z owoców (ugotowanego bez cukru, owoce zjadamy), 2/3 szklanki (słownie: dwie trzecie, a więc niecała jedna szklanka!) jogurtu naturalnego
5, 121 duża starta marchewka z sokiem z cytryny1 duża (300 g) chuda gotowana ryba (pstrąg, dorsz lub sola) z sokiem z cytryny. Rybę można także usmażyć bez tłuszczu.1 duży befsztyk wołowy (200 g), 5 liści sałaty, pół paczki (6-8 główek) gotowanych brokułów
6, 131 kubek czarnej kawy, 1 kostka cukru, 1 mała kromka pieczywa (grzanka)1 duszona pierś kurczaka bez skóry, 5 liści sałaty z łyżką oliwy z oliwek i sokiem z cytryny2 jajka na twardo, 1 duża starta marchewka
71 kubek herbaty (najlepiej zielonej) bez cukru1 pierś (150 g) kurczaka grillowana lub z piekarnika, 1 świeży owocNIC

Pragniemy przy tym zauważyć, że niezależnie od wagi, wzrostu oraz wieku – jadłospis nie może być modyfikowany. Jeśli już zdecydujemy się na realizację tej diety – musimy ściśle przestrzegać jej zasad.

Efekty stosowania diety kopenhaskiej

Efektywność diety kopenhaskiej nie podlega absolutnie żadnej dyskusji. To jadłospis skuteczny w niemal każdym przypadku. Zresztą, trudno przy takiej „głodówce” – nie stracić na wadze. Wszak, bilans kaloryczny dla poszczególnych dni to maksymalnie 900 kcal.

Aby lepiej zobrazować skuteczność diety duńskiej, przedstawiamy kilka opinii i komentarzy. Co ważne – publikujemy również zdjęcia efektów, tj. „przed” i „po” odchudzaniu. Zapraszamy do lektury.

  • Pani Alicja, 39 lat, Warszawa, – 12 kilogramów

„Przyznam szczerze, że początkowo bardzo mocno obawiałam się tego jadłospisu. Zanim zaczęłam jego realizację – przygotowywałam się mentalnie i co kluczowe – fizycznie. Rozpoczęłam odchudzanie w czasie 2 tygodniowego urlopu od pracy. To był zarazem najgorszy, jak i najlepszy urlop w moim życiu.

Z jednej strony – dieta kopenhaska jest tylko dla najwytrwalszych, z drugiej zaś – jej efekty są warte takich poświęceń. Udało mi się schudnąć 12 kilogramów.

Co ważne, waga po zakończeniu redukcji był stabilna. Dopiero po kilku tygodniach przytyłam około 2 kilogramy, ale szybka kontrola tego co jem pozwoliła zahamować możliwy efekt jojo. W każdym razie – polecam dietę kopenhaską. To działa!”

  • Pani Kamila, 27 lat, Pruszcz Gdański, -7 kilogramów

„Czy jestem zadowolona z efektów diety kopenhaskiej? Jak najbardziej. Powiem więcej – nie potrafię zrozumieć tych, którzy narzekają na ten jadłospis. W końcu – już na starcie wiemy jak wygląda dieta i czego powinniśmy się po niej spodziewać. Nie ma cudów – aby schudnąć, trzeba ostrych restrykcji.

W ciągu 13 dni diety schudłam 7 kilogramów. Owszem, było trudno – ale nie tak bardzo jak się spodziewałam. Szczerze? Myślałam, że będzie to znacznie większe wyzwanie, ale tak nie było. Każdy kto ma w sobie trochę zapału – da radę i na pewno nie będzie żałował.”

  • Pan Adam, 33 lata, Chicago, – 13 kilogramów

„To co najbardziej urzekło mnie w diecie duńskiej to fakt, iż trzeba być mega skrupulatnym. 13 dni wymagającej, acz gwarantującej sukces diety to żadne wyzwanie. Powiem szczerze, że wolę się tak przemęczyć, niż trwać w jakimś mało-efektywnym sposobie odchudzania przez kilka miesięcy.

W 13 dni schudłem 13 kilogramów, daje to średnią 1 kilograma dziennie. Mój organizm – owszem, był wyczerpany, czułem się osłabiony i bezustannie zmęczony, ale… było warto – choćby dla tych wszystkich pozytywnych komentarzy od rodziny, znajomych i przyjaciół.”

Jak zacząć stosować dietę kopenhaską?

Nie trudno zauważyć, że dieta kopenhaska to rozwiązanie „głodówkowe” – tj. balansujące na granicy wskaźnika PPM (podstawowej przemiany materii). W związku z tym, wymaga szczególnego przygotowania do realizacji.

Na wstępie, warto odpowiedzieć sobie na pytanie: Czy dieta kopenhaska to na pewno najlepsza droga do utraty zbędnych kilogramów? Otóż, w wielu przypadkach nie ma konieczności stosowania aż tak restrykcyjnych jadłospisów.

Następnie, warto zaplanować dietę kopenhaską na odpowiedni czas. Wiele osób, praktykuje dietę kopenhaską w czasie dni wolnych, co jest świetnym pomysłem. Warto pamiętać o tym, by:

  • unikać dni świątecznych (ze względu na pokusy)
  • bezustannie dbać o motywację
  • z wyprzedzeniem zadbać o dostępność wszystkich składników diety (nie stosujemy zamienników)
  • kupić niezbędne suplementy diet (środki wspomagające odchudzanie oraz preparaty witaminowo-mineralne)

Możliwe skutki uboczne stosowania diety kopenhaskiej

Skuteczność diety kopenhaskiej niestety nie idzie w parze z bezpieczeństwem jej stosowania. Tak restrykcyjne jadłospisy mogą powodować szereg różnych skutków ubocznych. Do najczęściej występujących reakcji niepożądanych zaliczyć możemy:

  • omdlenia
  • ogólne osłabienie organizmu
  • uczucie zmęczenia, ospałość
  • problemy z koncentracją, pamięcią

Wartym odnotowania jest również fakt, że niepełnowartościowa dieta (a taką bez wątpienia jest dieta kopenhaska) powoduje także szereg defektów urody, tj.:

  • wypadanie włosów
  • nadmierna łamliwość paznokci
  • problemy z cerą

Co więcej, u osób realizujących dietę kopenhaską zauważa się także: nadmierną drażliwość, poddenerwowanie i tzw. huśtawkę nastrojów.

Skutki uboczne stosowania diety kopenhaskiej zazwyczaj utrzymują się na długo po odstawieniu jadłospisu. O ile omdlenia, zmęczenie czy ospałość wyeliminować można już po kilku dniach, o tyle defekty urody wymagają nawet kilkumiesięcznej regeneracji.

Wady i zalety stosowania diety kopenhaskiej

Jeśli masz wątpliwości co do tego, czy dieta kopenhaska jest rozwiązaniem dla Ciebie – zaznajom się z zestawieniem wad i zalet, które przygotowaliśmy w oparciu o własną analizę, opinie konsumentów, dietetyków i lekarzy.

WADY

ZALETY

Rygorystyczna, niezwykle wymagająca dietaNiewątpliwa skuteczność (co najmniej kilka kilogramów mniej w ciągu 13 dni)
Negatywny wpływ na ogólną kondycję fizyczną organizmuJadłospis prosty w przygotowaniu
Zagrożenie dla zdrowia i urodyKrótki czas trwania odchudzania
Rozwiązanie nie dla wszystkich
Możliwy „efekt jojo”
Konieczność stosowania suplementów diet

Czy warto stosować dietę kopenhaską?

Niewątpliwie, dieta kopenhaska to rozwiązanie kontrowersyjne. Z jednej strony – jej skuteczność jest niepodważalna, z drugiej zaś nie wpisuje się w ramy tzw. „zdrowego odchudzania”, a przecież – redukujemy kilogramy między innymi ze względu na swoje zdrowie. Tym bardziej, że w dzisiejszych czasach dostępnych jest multum rozwiązań wspomagających redukcję (np. coraz to skuteczniejsze suplementy diet).

Idąc dalej, warto zauważyć, że dieta duńska nie jest rekomendowana przez specjalistów. Negatywne zdanie na temat tego rozwiązania mają zarówno lekarze, dietetycy, jak i eksperci do spraw odżywiania. To głodówka, w niektórych przypadkach – skrajnie niebezpieczna dla zdrowia pacjenta.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *