Imbir na odchudzanie – jak go stosować prawidłowo?

Dla większości osób, oczywiste jest to, że najskuteczniejsze lecznicze rozwiązania leżą w naturze. Wykorzystywanie naturalnych składników – w formie produktów spożywczych lub naturalnych suplementów diety, wydaje się być jedną z lepszych metod wzmacniających zarówno ciało jak i ducha. Jedną z roślin o cudownych i szerokich właściwościach jest imbir. Czy jednak imbir na odchudzanie to dobry pomysł?

Jak imbir wpływa na utratę wagi?

Imbir jest jedną z najzdrowszych roślin na świecie. W diecie, występuje głównie w formie przyprawy – proszku. Imbir chętnie dodawany jest do napojów, sałatek, ale również do różnych zup i dań. Charakteryzuje się wysoką zawartością składników bioaktywnych i odżywczych, które posiadają znaczące korzyści dla ogólnego dobrostanu ciała i mózgu. Z uwagi na swoje skuteczne właściwości lecznicze, imbir, roślina pochodząca z Chin, posiada długą historię stosowania w medycynie tradycyjnej. Dawniej, był wykorzystywany do leczenia zaburzeń trawienia, mdłości, w przypadku leczenia przeziębienia, grypy i innych infekcji. Warto nadmienić, że był również stosowany jako afrodyzjak o działaniu androgennym – miał zwiększać poziom testosteronu.

Obecnie, imbir nadal chętnie jest wykorzystywany w wyżej wymienionych przypadkach, ale także jako skuteczny i naturalny wspomagacz diety odchudzającej. Z uwagi na swoje działanie poprawiające trawienie i regulujące metabolizm, regularne spożywanie imbiru – w różnej formie – może przyspieszyć i spotęgować efekty odchudzania. Jest on niezwykle silnym antyoksydantem, pomaga w zwalczaniu wolnych rodników, niszczących zdrowe komórki organizmu i powodujących przedwczesne starzenie się. Imbir usuwa skutki stresu oksydacyjnego wynikającego z gromadzenia się wolnych rodników. Niszcząc toksyny – przyspiesza naturalne funkcje metabolizmu, w konsekwencji czego traci się szybciej na wadze. Imbir zawiera  również chrom, magnez i cynk, które wzmacniają układ odpornościowy. Imbir w surowej postaci sprzyja również redukcji złego cholesterolu, który jest często powiązany z nadwagą. Imbir obniża poziom cholesterolu, rozkłada i tłuszcze blokujące tętnice – pobudza krążenie. Najlepsze rozwiązania w kwestiach zdrowotnych najczęściej leżą w naturze – warto sięgać po tego rodzaju rozwiązania. Poza tym, mało osób wie, że większość profesjonalnych środków farmakologicznych czy też suplementów diety opiera się właśnie na naturalnych właściwościach leczniczych roślin.

Imbir na odchudzanie – przepisy

Jedną z najskuteczniejszych metod wykorzystania imbiru i włączenia go do menu diety odchudzającej jest przygotowanie specjalnego naparu – herbaty. Imbir ma mało kalorii i zdecydowany, oryginalny smak – stanowi to dodatkowe uatrakcyjnienie monotonnej diety odchudzającej. Herbata przygotowana z dodatkiem świeżego imbiru znacznie przyspiesza naturalny metabolizm organizmu i wspomaga oczyszczanie ciała. Regularne picie imbirowej herbaty w znacznym stopniu wspomaga efektywność zbilansowanej diety połączonej z aktywnością fizyczną. Działanie herbaty imbirowej można wyjaśnić zjawiskiem potęgowania termogenezy (podwyższania temperatury ciała, działania rozgrzewającego), oraz osłabianiem poczucia głodu.

Imbir bezpośrednio oddziałuje na  norepinefrynę i dopaminę – hormony, które aktywują część układu nerwowego, która zmniejsza poczucie głodu. Ponadto, imbir zawiera kofeinę znaną ze swojego działania odchudzającego. Kofeina przyspiesza krążenie i metabolizm. Wiele profesjonalnych preparatów na odchudzania ma ją w sowim składzie. Te wszystkie czynniki stawiają imbir na pierwszym miejscu wśród roślin o działaniu wspomagającym odchudzanie.

Przepis na przygotowanie herbaty imbirowej jest niezwykle prosty. Wystarczy dodać do ulubionej herbaty (czarna, rooibos itp.) świeżo starty korzeń imbiru i zalać wrzątkiem. Pozostawić do spokojnego zaparzenia ( około 5 minut). Zaletą imbirowej herbaty jest jej niska kaloryczność. Jeden kubek zawiera niecałe 10 kalorii. Warto pamiętać, że im mniejsze kawałki imbiru, tym więcej esencji odda on do gorącej wody. Najlepszym sposobem jest starcie go na tarce o średnich oczkach. Dodanie gotowej przyprawy do herbaty imbirowej nie odniesie takich korzyści jak wykorzystanie świeżego korzenia. Herbatę imbirową najlepiej jest pić ciepłą, niemniej jednak latem, dobrą alternatywą jest przygotowanie imbirowej herbaty mrożonej z kostkami lodu, liściem mięty i plastrem cytryny.

Do herbaty imbirowej idealnie pasują następujące dodatki. Podkreślają i urozmaicają  smak napoju i dodatkowo wspomagają jego odchudzające właściwości:

  • Cytryna
  • Pieprz cayenne
  • Miód
  • Świeże owoce – pomarańcze, truskawki, jagody
  • Czosnek
  • Kurkuma

Imbir w formie naparu czy herbaty jest najwygodniejszym i najoptymalniejszym środkiem na przyjmowanie imbiru w naturalnej formie. Na kubek herbaty, warto dodać około 5- 7 plastrów imbiru lub około 3 łyżeczki startego na tarce. Najwygodniej jest przyrządzić herbatę imbirową w zaparzaczu. Zapewni on dokładne rozpuszczenie soku z imbiru w płynie i zarazem jest wygodny w użyciu.

Jak pić imbir na odchudzanie?

Nie bez znaczenia jest również pora, w której powinno sięgać się po odchudzający napar. To co istotne – imbir działa moczopędnie, każdą filiżankę herbaty imbirowej należy więc uzupełnić szklanką niegazowanej wody. To działanie prewencyjne zapobiegnie odwodnieniu. Napar z dodatkiem imbiru zaleca się spożywać przed posiłkiem, najoptymalniej 20 – 30 minut przed rozpoczęciem jedzenia. Dobrym pomysłem jest również wypicie rano – na czczo, gorącej filiżanki herbaty imbirowej. Nie ma górnego limitu zalecanej ilości herbaty imbirowej. Za rozsądne wydaje się picie od 2 do 4 kubków/filiżanek naparu. We wszystkim warto zachować umiar – nawet w ziołolecznictwie.

Imbir i cynamon na odchudzanie

Wykazano, że połączenie imbiru z cynamonem może nieść zwielokrotnione, pozytywne efekty zdrowotne wynikające z połączenia sił leczniczych dwóch cenionych przypraw. Cynamon jest znany ze swoich właściwości antybakteryjnych i przeciwgrzybiczych. Połączony z imbirem potęguje jego działanie odchudzające, przez stymulowanie układu krążenia i szybszym usuwaniu tłuszczów i toksyn z krwioobiegu. Cynamon przede wszystkim wspomaga proces perystaltyki jelit – oczyszcza je i poprawia ich naturalne funkcje. Dzięki działaniu antybakteryjnemu, usuwa również groźne bakterie o grzyby z układu trawiennego, które mogły skutecznie blokować proces odchudzania. Drożdżaki zamieszkujące jelita mogą wpływać na poważne zburzenia metabolizmu i powodować nieuzasadniony przyrost wagi lub utrzymanie jej na stałym poziomie mimo zbilansowanej diety i aktywności fizycznej. Zarówno imbir, jak i cynamon posiadają wyjątkowe olejki eteryczne, które pomagają tłumić apetyt. Jednym z tych olejków jest gingerol – główny sprawca wszystkich bioaktywnych właściwości leczniczych imbiru. Posiada silne działanie przeciwzapalne i antyutleniające. Cynamon i imbir można spożywać w formie naparu z dodatkiem herbaty, lub dodać jako przyprawę – do owsianki lub innego dania spożywanego w ciągu dnia.

Imbir z cytryną na odchudzanie

Kolejną odchudzającą kombinacją jest połączenie imbiru z właściwościami cytryny. Cytryna jest źródłem witaminy C i wyjątkowo skutecznym antyoksydantem. Cytryna chroni również wątrobę i przyspiesza trawienie. Cytryna zwiększa też odporność na insulinę, pomaga hamować napady głodu i trzymać apetyt pod kontrolą. Niezwykle skuteczne jest picie rano, na czczo, gorącego naparu złożonego z plastrów cytryny i świeżego imbiru. Dla osób, którym nie odpowiada tak zdecydowany smak – poleca się dodanie do napoju łyżeczki miodu. Napój cytrynowo-imbirowy, oprócz działania na metabolizm, wpływa również na wygląd i zachowanie dobrej kondycji włosów i skóry. Imbir z cytryną, w formie naparu lub imbirowej lemoniady poprawiają odporność organizmu. Solidna dawka witaminy C i opisane wyżej właściwości imbiru wspomagające układ immunologiczny to naturalny i sprawdzony duet przeciwdziałający przeziębieniom i wzmacniający naturalną odporność.

Czy połączenie imbiru i kurkumy odchudza?

Kurkuma, podobnie jak imbir, posiada długa historię i zaszczytne miejsce w lecznictwie naturalnym. Zalety kurkumy były szczególnie cenione w medycynie ajurwedyjskiej. Kurkuma zawiera wyjątkowy związek – kurkuminę, która odpowiedzialna jest między innymi za zachowanie zdrowia stawów i spalanie tkanki tłuszczowej. Kurkumina zawarta w kurkumie, jest w stanie wpływać na aktywność metaboliczną w tkankach tłuszczowych, co zapobiega akumulacji tłuszczu. Kurkuma, w formie proszku, lub suplementu w kapsułkach połączona z imbirem sprzyjają spalaniu nadprogramowych kalorii i jednoczesnym usuwaniu nadmiaru tkanki tłuszczowej. Działanie kurkumy, oprócz wyżej wspomnianego jest bardzo szerokie. Osoby, które często sięgają po połączenie imbiru i kurkumy mogą liczyć na poprawę samopoczucia psychicznego, lepszy sen i więcej energii w ciągu dnia. Kurkumina jest znana z silnego działania antydepresyjnego. To dobre rozwiązanie prewencyjne dla osób narażonych na długotrwałe działanie stresu, który sprzyja zaburzeniom metabolizmu i tyciu.

Imbir z czosnkiem a zrzucanie wagi

Połączenie czosnku i imbiru jest wyśmienitym rozwiązaniem w przypadku leczenia przeziębienia i grypy. Czosnek działa jak naturalny antybiotyk, zaś imbir rozgrzewa, przyspiesza metabolizm i wzmacnia funkcje układu immunologicznego. Działanie allicyny zawartej w czosnku  pomaga obniżyć poziom glukozy we krwi na czczo i poprawia wrażliwość organizmu na insulinę, dzięki czemu cukry zostają szybciej rozłożone. Naturalna zdolność czosnku do regulowania poziomu cukru we krwi, w dalszej perspektywie ułatwia utratę wagi. Czosnek w połączeniu z imbirem stanowią mieszankę uzupełniającą się i oferującą zadowalające rezultaty dla osób przebywających na diecie. Czosnek – sam w sobie nie powoduje utraty wagi, jednak z uwagi na usprawnienie reakcji organizmu na insulinę – w połączeniu z właściwościami imbiru, jest doskonałym sprzymierzeńcem w drodze do utraty nadprogramowych kilogramów.

Imbir w proszku, w tabletkach czy w całości? Co lepsze na odchudzanie?

Zazwyczaj najlepszą drogą na pozyskanie naturalnych właściwości leczniczych roślin jest wprowadzenie ich wraz z dietą. Imbir w formie korzenia, starty lub wkrojony do napoju czy tez dania jest najlepszą i  najzdrowszą formą terapii naturalnej.

Niemniej jednak, jeśli komuś zależy na uzyskaniu maksimum właściwości odchudzających imbiru a nie ma możliwości regularnego spożywania go w naturalnej formie – naparu lub dodatku do dania – powinien rozważyć jego suplementację. Naturalne suplementy diety zawierające ekstrakt z imbiru również są wysoce skuteczne i bezpieczne. Stosowanie odpowiednich dawek, zalecanych przez producenta, pomoże zachować odpowiedni poziom jego dobroczynnych substancji w organizmie. To co ważne – większość suplementów to skoncentrowana dawka rośliny w jednej tabletce. Oznacza to, że aby otrzymać taki sam poziom imbiru wraz z dietą – należałoby go spożyć naprawdę dużo. Suplementacja to dobre rozwiązanie dla osób zabieganych, nie posiadających czasu na przygotowanie specjalnych naparów i dań z dodatkiem tej przyprawy.

Imbir w formie przyprawy to nić innego jak starty i wysuszony na miał korzeń imbiru. Dodany do potraw posiada również dobroczynne właściwości, niemniej jednak może mieć znacznie mniej olejków eterycznych niż świeży korzeń. Imbir w proszku świetnie nadaje się do zup, sosów i mięs. Jednak imbirowa herbata ma lepsze działanie i smak kiedy użyje się do jej przygotowania świeżego imbiru.

Przy suplementacji imbirem warto jednak zachować pewne środki ostrożności. Z uwagi na poprawę trawienia i zwiększenia ilości soków żołądkowych, nie jest on polecany osobom zmagającym się z wrzodami żołądka. Ciąża również jest przeciwwskazaniem dla regularnej suplementacji imbirem. Chociaż plaster imbiru może znacznie ulżyć w ciążowych mdłościach. Każdą tabletkę suplementu diety należy popić obficie wodą. Imbir ma mocny i ostry smak. Jeśli nie spłynie do żołądka może spowodować nieprzyjemne i bolesne pieczenie w przełyku.

Imbir w każdej postaci jest zdrowy i zachowuje właściwości odchudzające. Formę jego spożycia warto dopasować do swojego stylu życia i indywidualnych preferencji.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *