Ocet jabłkowy na odchudzanie

Każdego dnia ktoś na świecie wypowiada wojnę swoim dodatkowym kilogramom. Wszyscy szukamy prostych i przede wszystkim szybkich sposobów na piękne ciało. 

Odchudzanie będzie charakteryzowało się większą skutecznością, gdy będziemy je wspierać odpowiednimi preparatami, jednym z nich jest ocet jabłkowy. Ten ocet, który niegdyś był przygotowywany przez nasze babcie i mamy w zaciszach domowej kuchni. Każdy, kto dba o dietę i skutecznie ma zamiar wprowadzać do swojej kuchni zdrowe nawyki, powinien takim octem dysponować, a tym samym odstawić niezalecany przez dietetyków oraz lekarzy ocet na bazie spirytusu czy też na bazie kwasku cytrynowego.  Wśród wielu osób, które zajmują się prawidłowym odżywianiem popularne jest przysłowie mówiące o tym, iż każdy kto przynajmniej raz dziennie zje jabłko, może zapomnieć o drodze do lekarza. Funkcje lecznicze octu jabłkowego były znane wcześniej – już w wiekowym Egipcie oraz pośród Rzymian. Rzymianie wiecznie nosili ze sobą ocet, traktując go jednocześnie jako lekarstwo na wszelkie problemy. W Polsce na długie lata zapomniano o tym cudotwórczym antidotum, jednak ostatnimi czasy przeżywa on ponowny rozkwit. 

Czym jest ocet jabłkowy? 

Ocet jabłkowy to rodzaj octu, którego głównym składnikiem i bazą służącą do wytwarzana są jabłka. Podczas procesu produkcji w pierwszej kolejności do zmiażdżonych owoców należy dodać drożdże, w wyniku czego następuje mechanizm fermentacji cukrów oraz powstaje alkohol. Następnie bakterie odpowiadające za prawidłowy przebieg fermentacji octowej prowadzą do rozkładu napoju alkoholowego do formy kwasu octowego, czyli składnika, który pełni główną rolę w składzie octu jabłkowego. Choć proces ten wymaga nieco cierpliwości, to efekty jakie można uzyskać całkowicie to wynagradzają., a sam proces nie wymaga wiele pracy, ani składników. Dojrzały produkt zawiera ponadto w nieznacznych ilościach kwas mlekowy, korzystnie wpływające na organizm enzymy, a także aminokwasy będące podstawową jednostką białek. Ma złociste, bądź żółtawe zabarwienie, wyróżnia się specyficzną jabłkową wonią i jest nieznacznie mglisty i niewyraźny. 

Stosowany jest zarówno w kuchni, jak i w przemyśle spożywczym w charakterze dodatku do wielu potraw, w tym sałatek, zup, sosów, potraw mięsnych, a nawet ciast. Od dawna wiadomo, że oprócz swoich walorów smakowych, jest to również produkt leczniczy. Dlatego też należy zdawać sobie sprawę, że ocet jabłkowy, to nie tylko elementarny składnik naszej codziennej diety, ale przede wszystkim to niezastąpiony i sprawdzony, naturalny pomocnik w walce o zdrową i piękną sylwetkę. 

Jak samodzielnie przygotować ocet jabłkowy? 

Potrzebujemy do tego około kilograma kwaśnych jabłek. Idealnie sprawdzą się w tym przypadku antonówki lub średnio dojrzałe papierówki. Przed ich wykorzystaniem należy dowiedzieć się czy pochodzą z upraw ekologicznych. Pryskane jabłka nie będą dawały tak wielu korzyści zdrowotnych. Dlatego najlepiej zaopatrzyć się w nie na targowiskach lub u sprawdzonych sprzedawców, a supermarkety tym razem ominąć z daleka. Umyte i pozbawione gniazd nasiennych jabłka należy pokroić w plasterki, a następnie zetrzeć na tarce lub rozdrobnić za pomocą miksera. Tak przygotowane owoce należy umieścić w dużym, najlepiej szerokim słoiku i zalać go przegotowaną, chłodną wodą (około 1 litr) z dodatkiem cukru bądź odrobiną soku z cytryny. Słoik należy odpowiednio i starannie zabezpieczyć, najlepiej bawełnianą ściereczką i gumką recepturką, a następnie odstawić w ciepłe i zaciemnione miejsce.

Należy wiedzieć, że temperatura nie powinna przekraczać 26 st. C. Jabłka nie mogą wystawać z wody – należy to sprawdzać mieszając codziennie tworzący się ocet łyżką, najlepiej drewnianą. Nie należy odcinać dopływu powietrza, dlatego używanie wszelkich wieczek czy zakrętek w tym przypadku jest niewskazane. Fermentacja trwa zazwyczaj trzy tygodnie. Znika wtedy piana, która wcześniej wytworzyła się na powierzchni. Zawartość należy przecedzić przez sitko, a następnie z powrotem przelać do słoika i odstawić w to samo ciepłe i ciemne miejsce nie zapominając, by ocet wciąż miał dostęp do powietrza. Następnie rozpocznie się proces fermentacji octowej trwający od dwóch do czterech tygodni. Kiedy zaczniemy wyczuwać charakterystyczny zapach, oznacza to, że ocet jabłkowy na odchudzanie jest już gotowy. 

Jakie właściwości ma ocet jabłkowy? 

Na początku należy skupić się na substancjach, które taki ocet zawiera, i które posiadają dobroczynny wpływ na organizm człowieka. Są to przede wszystkim polifenole, które są naturalnymi przeciwutleniaczami. Niszczą powstające wolne rodniki, a także działają przeciwmiażdżycowo. Zawierają również sporo składników mineralnych oraz witamin, między innymi potas, wapń, magnez oraz witaminy A,C, B i kwas foliowy. Nie należy zapominać o podstawowych składowych, czyli o kwasie octowym, który jest w największych ilościach, kwasie mlekowym oraz kwasie cytrynowym. Ocet jabłkowy obniża poziom cholesterolu i trójglicerydów, a przy okazji redukuje poziom glukozy we krwi obwodowej. Na fakt, że jest on tak bardzo pomocny w odchudzaniu wpływa to, że potrafi stymulować wydzielanie enzymów, które odpowiadają za trawienie. 

Jak pić ocet jabłkowy na odchudzanie? 

Ocet jabłkowy na odchudzanie należy stosować na wzór detoksu, ponieważ w nadmiarze może szkodzić, natomiast stosowany w odpowiednich dawkach pomaga oczyścić organizm. Przyjęto, iż domowy ocet na odchudzanie należny pić małymi łykami około trzech razy dziennie. Najlepiej przed posiłkami oraz przed snem, rozcieńczając dwie, trzy łyżki w szklance wody. Jeżeli smak nie będzie nam odpowiadał, można osłodzić go miodem, ewentualnie ocet rozcieńczyć w szklance z sokiem.  Ten schemat należy stosować przez pierwszą fazę diety, która trwa około miesiąca. Po tym czasie należy go odstawić, nie odstawiając jednak diety. Jak wiadomo, każda dieta musi być ułożona i przestrzegana z racjonalnymi zasadami. Wszystko po to, by miała sens i przynosiła zamierzone efekty,a  co najważniejsze by nie doprowadziła do wyrządzenia szkód w organizmie.  Ocet jabłkowy można stosować również wspomagająco zdrowy tryb życia. Odpowiednia wtedy będzie jednak łyżka rozcieńczona w połowie szklanki wody wypijana na czczo lub przed snem. 

Osoby, które cierpią na problemy żołądkowe, typu nadkwasoty, wrzody lub problemy z nerkami, przed stosowaniem octu jabłkowego powinny skonsultować się z lekarzem. 

Efekty stosowania octu jabłkowego na odchudzanie 

Analizując wszystkie właściwości octu sporządzonego z jabłek, można wywnioskować, że wpływa on na redukcję tkanki tłuszczowej oraz wspomaga dietę odchudzającą. Ma to również potwierdzenie w wielu badaniach naukowych. Jego działanie bazuje przede wszystkim na zdolności redukcji poziomu insuliny, a co za tym idzie może pośrednio wpływać na zmniejszenie ilości glukozy we krwi. Działa na podobnej zasadzie jak błonnik, który zwiększa uczucie sytości i w efekcie zapotrzebowanie na pokarmy nie jest tak mocno odczuwalne. Stosowanie octu po posiłkach przekłada się na wydłużony czas uczucia sytości, w wyniku czego hamuje apetyt. 

Wspiera też procesy trawienne poprzez udział w rozkładaniu lipidów oraz w trawieniu peptydów. Pobudzając ruchy jelit, nazywane inaczej perystaltyką wspiera organizm w usuwaniu toksyn oraz różnego rodzaju złogów, a w efekcie ma ogromne znaczenie i niezaprzeczalny udział w regulacji całościowej przemiany materii. Mikroelementy oraz witaminy jakie zawiera, pełnią rolę przy regulacji działań narządów, a przede wszystkim odpowiadają za prawidłową pracę układu trawiennego i wydalniczego. 

Ograniczenie spożywanych cukrów, zmniejszenie częstości podjadania (szczególnie tego nocnego), stałe pory posiłków, ich odpowiednia częstość, ćwiczenia fizyczne, a do tego włączenie octu jabłkowego może dać naprawdę zadziwiający efekt. Istotne jest, by złe nawyki żywieniowe, który były powodem pojawienia się problemów z nadmierną ilością tkanki tłuszczowej, stopniowo zmieniać. Samo spożywanie octu nie wiele pomoże, jeśli dieta nie będzie opierała się na eliminacji złych nawyków. Dlatego w każdej diecie tak mocno zwraca się uwagę i akcentuje zasady zdrowego i racjonalnego odżywiania. 

Można przygotować go samodzielnie, jednak znajdziemy go w każdym sklepie spożywczym czy też w aptece. W sklepach medycznych czy właśnie w aptece istnieje możliwość zaopatrzenia się w kapsułki, które zawierają w swoim składzie elementy octu jabłkowego, a do tego błonnik. Są to preparaty ukierunkowane na pomoc w trakcie odchudzania i wsparcie codziennej diety. 

Czy ocet jabłkowy daje skutki uboczne? 

Regularne przyjmowanie w codziennej diecie octu jabłkowego ma skutki prozdrowotne. Stosowany zgodnie z zalecaną przez specjalistów dawką, w momencie kiedy nie ma ku temu jakichkolwiek przeciwwskazań, nie niesie za sobą skutków ubocznych, które mogą zaszkodzić naszemu zdrowiu. Jednak jego nieodpowiednia ilość może przyczynić się do hipoglikemii. Dlatego osoby cierpiące na cukrzycę przed zastosowaniem diety bogatej w ocet powinny przedyskutować to z lekarzem. Może on również doprowadzić do erozji szkliwa zębowego oraz do obniżenia poziomu potasu we krwi, który kontroluje pracę mięśni, a także odpowiada za prawidłowe działanie układu nerwowego. Należy podkreślić jeszcze raz, że w odpowiednich ilościach niesie on ze sobą wiele pozytywnych skutków dla zdrowia. Nie należy jednak zapominać o zdrowym rozsądku. Spożywanie octu bez ograniczeń i w nieodpowiednich dawkach  może doprowadzić do bardzo poważnych problemów i dolegliwości ze strony układu pokarmowego. W konsekwencji można spodziewać się chociażby zapalenia żołądka, problemów z jego śluzówką czy tez wrzodów, które są trudne do leczenia. Czy są osoby, które nie powinny go stosować? Bez wątpienia są to wszyscy, którzy cierpią na problemy żołądkowe. Tradycyjny ocet jabłkowy będzie dla nich szkodliwy, jednak na rynku istnieją specjalne suplementy z nim, które mogą być doskonałą alternatywą. 

Jaki ocet jabłkowy wybrać? 

Nie dziwi to, że wszystko co wyprodukowane samodzielnie jest najzdrowsze. Dlatego jeśli mamy taką możliwość warto przygotować ocet jabłkowy na odchudzanie samemu. Jeśli chcemy ocenić czy produkt, który mamy zamiar zakupić w sklepie jest dobrej jakości, warto sprawdzić jakie jabłka zostały użyte do jego produkcji. Sposób produkcji takiego octu również będzie miał w tej kwestii istotne znaczenie. Można to poznać po odcieniu octu oraz jego konsystencji. Dobry ocet jabłkowy powinien być mętny, a na jego powierzchni powinien zbierać się osad. Powinien mieć również bursztynową barwę. Wszystko to świadczy o wysokiej jego jakości. Octy,które były poddane procesowi klarowania z pewnością są tańsze, jednak są pozbawione wielu mikroelementów oraz witamin, a one pełnią przecież bardzo ważną rolę w trakcie odchudzania. 

Opinie o stosowaniu octu jabłkowego jako środek odchudzający

Lekarze oraz dietetycy jednogłośnie twierdzą, że ocet jabłkowy nie tylko działa w przypadku odchudzania, ale i jest niezastąpionym elementem zdrowej i zbilansowanej diety. Należy jednak pamiętać, że stosowanie go jako środka wspomagającego pozbycie się kilogramów jest bezpieczne jedynie wtedy, gdy trzymamy się zalecanych dawek. Zwiększenie częstością bądź ilości przyjmowanych dawek nie tylko nie pomoże, ale przede wszystkim może stwarzać skuteczne zagrożenie dla zdrowia. Absolutnie nie wolno przesadzać z ilością octu. Ocet jabłkowy nie jest polecany osobom, które cierpią na problemy żołądkowe, ponieważ może zaburzać wchłanianie leków, dlatego tak ważne jest, by wcześniej skonsultować swój przypadek z lekarzem, a nawet farmaceutą.

Skuteczność potwierdzają również badania kliniczne, mówiące że przyśpiesza on przemianę materii, wspomaga redukcję tłuszczu, a także przyczynia się do spadku poziomu cukru we krwi. Istnieją przypuszczenia jakoby ocet jabłkowy pomagał w uniknięciu efektu jojo. Zwolenniczką tego typu detoksu jest wiele gwiazd i celebrytów. Wśród nich znajduje się Victoria Beckham, która chwaliła się, że swoje diety opiera na dobroczynnym działaniu tego specyfiku. 

Ocet jabłkowy sprawi, że usuniemy zbędne kilogramy i dzięki temu sylwetka będzie prezentowała się znacznie lepiej, ale co ważne dzięki pozbyciu się wielu toksyn i złogów będziemy czuć się lepiej, co będzie efektem poprawy stanu zdrowia. 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *