Dieta Dukana. Efekty i zasady diety białkowej Pierra Dukana.

Dieta Dukana. Efekty i zasady diety białkowej Pierra Dukana.

Światowa Organizacja Zdrowia w wielu raportach dotyczących skali nadwagi i otyłości, określa problemy z nadmiarem tkanki tłuszczowej mianem epidemii XXI wieku. W zasadzie, trudno się temu dziwić, nadwagę ma ponad 50% populacji na całym świecie.

Nie trzeba nikogo przekonywać, że podstawą procesów redukcyjnych jest stosowanie diety odchudzającej. Co ważne, nie zawsze trzeba korzystać z pomocy dietetyków, aby móc skorzystać z odpowiedniego jadłospisu. Istnieje wiele tzw. „gotowców”, które mogą być z powodzeniem wykorzystywane przy redukcji.

Niewątpliwie, do najpopularniejszych rozwiązań dietetycznym można zaliczyć opracowaną przez francuskiego dietetyka – Pierre Dukana. Jest to jedna z odpowiedzi na pytanie: “jak szybko schudnąć“.

Co to jest dieta Dukana?

Dieta Dukana to jadłospis oparty głównie na produktach proteinowych (białkowych) (podobnie jak dieta ketogeniczna). To restrykcyjny harmonogram dietetyczny podzielony na IV fazy.

O diecie Dukana można powiedzieć, że stanowi kontrowersyjne rozwiązanie dietetyczne. Stosowanie tej diety rzadko kiedy polecane jest przez lekarzy, dietetyków i specjalistów do spraw żywienia. Wręcz można powiedzieć, że jadłospis ten jest mocno krytykowany.

Diety białkowe nie cieszą się dobrą sławą. Przedstawiane są jako niepełnowartościowe i niezdrowe. Co więcej, wiele osób sugeruje, że mogą prowadzić do efektu „jojo”. Czy tak samo jest w przypadku diety Dukana? Czy jest to skuteczny sposób na redukcję zbędnych kilogramów?

Zasady diety Dukana

Dieta Dukana to jadłospis, o którym bez cienia wątpliwości można powiedzieć, że ma charakter wyjątkowo restrykcyjny. Natomiast, to właśnie wspomniane restrykcje mają być odpowiedzialne za bardzo wysoką skuteczność tego rozwiązania dietetycznego.

Warto jednak wiedzieć, że podstawowa zasada diety Dukana daje sporo wolności osobom odchudzającym się. Wszakże, mówi nam ona o tym, iż możemy jeść o dowolnej porze, w dowolnych ilościach. Przy czym, należy pamiętać, iż posiłki mogą składać się tylko i wyłącznie z dozwolonych produktów (bez jakichkolwiek odstępstw).

Bardzo ważne jest również to, aby dbać o dobre nawodnienie. Bezwzględnie należy stosować się do zasady picia dwóch szklanek wody (niegazowanej) podczas każdego posiłku.

Co więcej, podczas dwóch pierwszych faz (szerzej o nich poniżej) zabrania się używania jakichkolwiek tłuszczów (nawet tych najzdrowszych).

Warto również zaznaczyć, że pomysłodawca diety dopuszcza stosowanie suplementów. Nie mniej, należy pamiętać, że tego typu preparaty mają stanowić tylko i wyłącznie uzupełnienie jadłospisu w minerały i witaminy. Inne środki (np. suplementy ograniczające apetyt, spalacze tłuszczu itd.) nie są wskazane.

Do zasad diety Dukana zaliczyć należy również sugestie dotyczące aktywności fizycznej. Dr Dukan nie poleca realizacji treningu redukcyjnego w dwóch pierwszych fazach. Wynika to przede wszystkim z licznych restrykcji, które wpływają na samopoczucie i niski poziom energii w organizmie. Nie wiadomo również jak wpłyną na nasz organizm wszelkie środki odchudzające.

Fazy diety Dukana

Ogromna popularność diety dr Dukana sprawiła, że na przestrzeni lat pojawiło się wiele zmodyfikowanych jadłospisów. Niektórzy nawet potrafią określić klasyczną dietę białkową (proteinową) dietą Dukana. To spore nadużycie.

Nieodłącznym elementem diety Dukana jest Plan Protal, a więc jadłospis podzielony na cztery fazy, tj,:

• fazę I – tzw. fazę ataku
• fazę II – tzw. fazę naprzemienną
• fazę III – tzw. fazę utrwalania
• fazę IV – tzw. fazę stabilizacyjną

Faza I – faza ataku

Faza ataku to zdecydowanie najbardziej restrykcyjny etap diety Dukana. Celem jest zmaksymalizowanie efektów i duża redukcja w bardzo krótkim czasie. „Atak” na tkankę tłuszczową powinien trwać kilka dni.

To jak długo powinna trwać faza ataku, definiuje nasza nadwaga:

• jeśli chcesz schudnąć mniej niż 5 kilogramów faza ataku powinna trwać 1 dzień
• jeśli chcesz schudnąć od 5 do 10 kilogramów faza ataku powinna trwać 3 dni
• jeśli chcesz schudnąć od 10 do 20 kilogramów faza ataku powinna trwać 5 dni
• jeśli chcesz schudnąć ponad 20 kilogramów faza ataku powinna trwać 7 dni

Uwaga! Autor diety dopuszcza stosowanie się do zasad dietetycznych fazy I nawet przez 10 dni. Nie mniej, w takim przypadku niezbędna jest konsultacja ze specjalistą (lekarzem lub dietetykiem).

Absolutnie kluczową zasadą ataku jest to, aby stosować tylko i wyłącznie produkty dozwolone. W jadłospisie nie ma miejsca na inne produkty.

Produkty dozwolone w I fazie diety Dukana
Chude mięsoCielęcina, konina, drób (bez skóry) – mięso przygotowywane na parze lub w piekarniku (bez dodatku jakiegokolwiek tłuszczu)

 

Ponadto: chuda szynka, chude wędliny indyka, kurczaka o zawartości tłuszczu mniejszej niż 5%

PodrobyWątroba, ozór cielęcy i wołowy, cynadry
RybyZarówno chude, jak i tłuste. Między innymi: łosoś, dorsz, makrela, szczupak, tuńczyk
Owoce morzaSkorupiaki i mięczaki, m.in.: ośmiorniczki, homary, kalmary
JajaJajka mogą być przygotowywane dowolnie, byleby bez dodatku tłuszczu.
NabiałTylko i wyłącznie chudy: jogurty, serki homogenizowane, twarożki. Nabiał bez dodatku cukru.
NapojeWoda, herbata, kawa, napoje typu light (bez dodatku cukru)

Dodatkowo, w fazie uderzeniowej możemy wykorzystać jako przyprawy: ocet, zioła, sok z cytryny, czosnek oraz sól. W niewielkich ilościach spożywać można również musztardę. Co więcej, w fazie uderzeniowej możemy korzystać z gum do żucia (bez dodatku cukru).

Biorąc powyższe pod uwagę, można dojść do wniosku, że lista produktów dozwolonych jest naprawdę długa. Nie mniej, samo przejście na dietę opartą tylko i wyłącznie o produkty białkowe może być dla wielu osób wyzwaniem.

Faza II – faza naprzemienna

Kiedy przejdziemy przez etap pierwszy, tj. fazę ataku – możemy zacząć stosować się do zasad fazy naprzemiennej, a więc – najdłuższego etapu diety Dukana.

Czas trwania drugiej fazy również uwarunkowany jest od naszej nadwagi. Z tymże, w tym przypadku – nie określamy go „z góry”. Faza naprzemienna trwa bowiem do czasu aż osiągniemy wymarzoną (lub inaczej – założoną) wagę.

Trudno również oszacować tempo redukcji w przypadku II fazy diety Dukana. Jest ono uwarunkowane od szeregu czynników – począwszy od uwarunkowań genetycznych, poprzez wielkość nadwagi i aktywność fizyczną, a skończywszy na ilości pochłanianego pożywienia. Nie mniej, zwykle można liczyć na redukcję kilku kilogramów w skali miesiąca.

Faza naprzemienna polega na spożywaniu naprzemiennie produktów proteinowych (dozwolonych w pierwszej fazie) i produktów proteinowych uzupełnionych o warzywa. Należy się stosować do jednego z trzech trybów diety naprzemiennej, tj.:

• 1/1 – jeden dzień diety proteinowej, jeden dzień diety proteinowej wzbogaconej warzywami
• 3/3 – trzy dni diety proteinowej, trzy dni diety proteinowej wzbogaconej warzywami
• 5/5 – pięć dni diety proteinowej, pięć dni diety proteinowej wzbogaconej warzywami

Z zasady – wybrany przez nas tryb stosowania fazy naprzemiennej powinien być uwarunkowany przez wielkość nadwagi. Im więcej mamy kilogramów do zrzucenia, tym dłuższa powinna być faza naprzemienna:

• jeśli chcesz schudnąć do 10 kilogramów stosuj tryb 1/1
• jeśli chcesz schudnąć od 10 do 20 kilogramów stosuj tryb 3/3
• jeśli chcesz schudnąć ponad 20 kilogramów stosuj tryb 5/5

Istotnie, dr Dukan dopuszcza stosowanie np. trybu 1/1 u osób z bardzo dużą nadwagą. Pragniemy jednak przy tym zaznaczyć, że wówczas tempo może być niesatysfakcjonujące.

Z doświadczeń naszych czytelników (i nie tylko!) możemy napisać, że zdecydowanie najłatwiej utrzymać fazę naprzemienną w trybie 1/1. Im dłuższy czas stosowania się do restrykcji diety proteinowej (bez dodatku warzyw), tym trudniej.

Co oczywiste, zwiększa się lista produktów dozwolonych o wybrane warzywa, tj.: pomidory, ogórki, rzodkiewki, szpinak, szparagi, cukinię, bakłażany, pory, zieloną fasolkę, kapustę, grzyby, seler, fenkuły, sałaty, boćwinę. Ponadto, dr Dukan dopuszcza również stosowanie marchwi i buraków, ale zaznacza przy tym, aby ilość tych warzyw była umiarkowana. Wszelkie inne warzywa (w tym przede wszystkim ziemniaki) są absolutnie niedozwolone.

Uwaga! W przypadku fazy naprzemiennej bardzo często dochodzi do czasowego zatrzymania się wagi. Ma to związek z tym, iż organizm w 1 fazie doprowadza do sporej utraty wody (mimo jej dużego spożycia). Kiedy z powrotem zaczynamy spożywać warzywa, dochodzi do ponownego zatrzymania wody w organizmie. Nie mniej, proces spalania tkanki tłuszczowej zachodzi stale. Po pewnym czasie (zwykle kilku, maksymalnie kilkunastu dniach) waga zacznie spadać.

Faza III – faza utrwalająca

Dukan przedstawia tę fazę jako niezbędną. Ma ona zapobiec tzw. efektowi jojo – tj. powrotowi do pierwotnej wagi. Rzecz jasna, utrwalanie wagi można rozpocząć dopiero wtedy, gdy osiągniemy założony cel – tj. wymarzoną, zgrabną sylwetkę.

Długość fazy utrwalającej, podobnie jak w przypadku poprzednich etapów – ustalany jest w oparciu o wielkość nadwagi. Zasada jest bardzo prosta: każdy zrzucony kilogram to dziesięć dni fazy utrwalania.

Przykład: Jeśli schudłeś/aś 10 kilogramów, czas trwania fazy utrwalającej to 100 dni.

Natomiast jeśli chodzi o same zasady trzeciego etapu diety Dukana, to są one zdecydowanie mniej restrykcyjne, aniżeli miało to miejsce podczas dwóch pierwszych faz.

Możesz spożywać:

• wszystkie produkty z fazy I (uderzeniowej) i fazy II (naprzemiennej)
• jedną porcję owoców (dowolnych, z wyłączeniem: winogron, czereśni oraz bananów)
• jedną porcję chudego lub półtłustego sera
• pełnoziarniste pieczywo (maksymalnie dwie kromki dziennie)
• kaszę, ryż lub inne produkty skrobiowe (maksymalnie dwie porcje dziennie)

Rzecz jasna, nadal w tej fazie obowiązuje zasada picia dwóch szklanek wody do każdego posiłku.

Co ciekawe, w fazie III, Pierre Dukan dopuszcza możliwość dwóch całkowicie dowolnych posiłków w ciągu tygodnia (jesz co chcesz).

Żeby jednak nie było zbyt łatwo – w fazie utrwalającej musisz wybrać jeden dzień w tygodniu, w którym będziesz stosować się do restrykcji fazy I (wymagająca dieta proteinowa).

Faza IV – faza stabilizacyjna

Pierre Dukan w swoim planie dietetycznym uwzględnia również tzw. stabilizację. Co ciekawe, czas trwania fazy stabilizacyjnej to… reszta życia. Dlatego też, przez wielu dieta Dukana określana jest mianem kompleksowego rozwiązania dietetycznego.

Co oczywiste, faza stabilizacyjna jest najmniej restrykcyjna. Podczas jej trwania musimy trzymać się tylko i wyłącznie dwóch zasad:

• raz w tygodniu należy stosować się do zasad fazy uderzeniowej
• codziennie należy konsumować 3 łyżki otrębów owsianych

Jak przekonuje autor diety – Pierre Dukan, tylko to może zapewnić pełną kontrolę wagi.

Jakie efekty daje dieta Dukana?

Do tego, że dieta Dukana jest skuteczna, nie trzeba nikogo przekonywać. Niewątpliwie jest to rozwiązanie dietetyczne, które pozwala osiągać świetne rezultaty.

Warto jednak zdać sobie sprawę, że efektywność diety jest zależna od wielu różnych czynników. Tempo redukcji w zależności od konkretnego przypadku jest różne. Jednakże, wiele opinii sugeruje, że za sprawą planu Protal Pierre Dukana, można osiągnąć relatywnie dobre rezultaty.

Aby lepiej zobrazować skuteczność diety Dukana pozwoliliśmy przytoczyć sobie kilka opinii:

„Z nadwagą walczę od czasów liceum, kiedy to zaczęłam przykładać większą uwagę do tego jak wyglądam. Niestety, jest to dla mnie niezwykle ciężkie wyzwanie, które podejmowałam wielokrotnie.

Od około trzech miesięcy jestem na diecie Dukana i muszę powiedzieć jedno – to fantastyczna dieta, która w porównaniu do innych jadłospisów – działa znacznie silniej. Moje efekty podczas trzech miesięcy odchudzania (aktualnie jestem w fazie II) to minus szesnaście kilogramów.

Pragnę jednak wyraźnie zaznaczyć – nie byłoby tych efektów, gdyby nie ścisłe przestrzeganie zasad. Wytrzymać na takiej diecie jest bardzo ciężko. Co prawda nie chodzę głodna, ale oprzeć się wielu produktom… jest naprawdę bardzo ciężko. W każdym razie – dopóki efekty są tak imponujące, mam motywację by stale trzymać się tych zasad. Mam nadzieję, że uda mi się dojść do wymarzonej wagi (jeszcze 13 kg) i wtedy będzie już po prostu łatwiej.”


„Schudłem przed trzema laty prawie 24 kilogramy na tej diecie (przyp. Red. – Dukana). Istotnie, warto zdać sobie sprawę, że jest to jadłospis, który działa, lecz… potrzeba ogromu samodyscypliny. Przeczytałem książke Dukana, w której doktor kładzie szczególny nacisk na to, aby nigdy nie ulegać żadnym pokusom. Według niego… tylko to może zagwarantować efekty.

Tak też zrobiłem. Nadal jestem na diecie Dukana (faza IV) i raz w tygodniu (w poniedziałek) jem same proteiny. Czy to jest uciążliwe? Nie sądzę. Zbudowałem taki nawyk. Poza tym, jest wiele ciekawych dań (przepisów), które z powodzeniem można zastosować.”


„Powiem tak – jeśli chcesz stosować dietę Dukana – najpierw się przebadaj. U mnie lekarz po trzymiesięcznym maratonie diety proteinowej, kategorycznie zakazał stosowania dalej. Jest skuteczna, ale… niepełnowartościowa i tym samym niezdrowa. Warto się nad tym zastanowić, w końcu chudniemy po to, aby m.in. poprawić zdrowie.”


Jak widać, opinie o diecie Dukana jednoznacznie wskazują, że jest to skuteczna dieta. Rzecz jasna, jak każde restrykcyjne i niepełnowartościowe rozwiązanie może stanowić zagrożenie dla zdrowia – w podobnym kontekście wypowiadają się eksperci na temat diety kopenhaskiej.

Dieta Dukana – bezpieczeństwo stosowania się do założeń diety proteinowej

Wydawać by się mogło, że jeżeli dieta została opracowana przez lekarza, to musi być zdrowa. Nic bardziej mylnego! Filozofia dietetyczna Pierre Dukana spotyka się z bardzo ostrą krytyką środowiska lekarskiego. Rzadko kiedy jest rekomendowana.

Wszystko to za sprawą tego, iż jest to jadłospis niepełnowartościowy (nie dostarcza wszelkich niezbędnych witamin, makro i mikro elementów). Jego długofalowe stosowanie może doprowadzić do szeregu różnych defektów organizmu.

Lekarze zwracają uwagę, że stosowanie diety Dukana może prowadzić do wystąpienia szeregu reakcji niepożądanych i skutków ubocznych. Do najważniejszych zaliczyć należy:

• zmiany miażdżycowe
• podwyższenie ciśnienia tętniczego
• zwiększenie ryzyka wystąpienia osteoporozy
• kamica nerkowa
• dna moczanowa
• problemy z wątrobą

Trzeba przyznać, że brzmi to naprawdę poważnie. Dlatego też każdy, kto pragnie zastosować dietę Dukana powinien skonsultować to ze specjalistą.

Idąc dalej, warto zauważyć, że podczas diety Dukana konieczne jest stosowanie suplementacji uzupełniającej. Jeśli tego zaniechamy, może dojść do wystąpienia chorób, których przyczyną jest niedobór witamin i minerałów.

Mimo wielu potencjalnych skutków ubocznych, dieta Dukana ma mnóstwo zwolenników. To pokazuje, że dla pięknej i zgrabnej sylwetki, ludzie są w stanie ryzykować zdrowiem. Być może warto zastanowić się nad bezpieczniejszym rozwiązaniem dietetycznym, a wspomóc organizm sprawdzonymi środkami na odchudzanie takimi jak Green Barley Plus czy też Piperinox. Decyzyja oczywiście należy do Ciebie!