Dieta Ketogeniczna. Zasady, efekty i produkty.

Dieta Ketogeniczna. Zasady, efekty i produkty.

Dieta ketogeniczna polega na zmniejszeniu ilości przyswajanych węglowodanów przy jednoczesnym zwiększeniu podaży tłuszczów w diecie. NA szczególną uwagę zasługuje fakt, iż powstała ona w latach 20 XX wieku. Niestety wraz z początkiem jej stosowania pojawić się mogą niekorzystne skutki uboczne, o których pamiętać muszą osoby zainteresowane tym sposobem zrzucenia kilku zbędnych kilogramów. 

Czym jest dieta ketogeniczna

Dieta ketogeniczna daje niezwykle szybki efekt odchudzający. Jest skuteczna w zwalczaniu chorób przewlekłych, takich jak między innymi cukrzyca, czy nadciśnienie tętnicze. Dieta ketogeniczna jest przede wszystkim bogata w tłuszcze i uboga w węglowodan, co jest bez wątpienia jej głównym atrybutem. W codziennym jadłospisie osoby będącej na diecie ketogenicznej znaleźć można produkty, takie jak masło, oleje roślinne, nabiał oraz ryby. Warto jednak pamiętać, aby podczas diety być pod stałym nadzorem lekarza.

Zasady diety ketogenicznej

W wielu przypadkach dieta ketogeniczna nazywana jest także dietą ketogenną. Jej głównym, kluczowym założeniem jest zmniejszenie spożywania węglowodanów w diecie wraz ze zwiększeniem ilości przyjmowanych tłuszczów. Jest to więc dieta wysokotłuszczowa i niskowęglowodanowa. Najważniejszą kwestią związaną z tym rodzajem diety jest wprowadzenie organizmu w stan tak zwanej ketozy, czyli w stan spalania nadmiaru zbędnej tkanki tłuszczowej. W przypadku tego stanu ilość ciał ketonowych przewyższa ilość glukozy. Codzienny jadłospis osoby pozostającej na tego rodzaju diecie powinien składać się przynajmniej z 70% tłuszczów. Pozostałe pokłady energii powinny pochodzić od węglowodanów i białek. Do głównych źródeł tłuszczów w tym przypadku zalicza się masło, oliwa, majonez oraz różnego rodzaju oleje roślinne. Białko, jakie przyswajane jest w diecie, powinno pochodzić z jaj, nabiału, ryb i mięsa oraz wędlin.

Dla kogo jest dieta ketogeniczna

To z pewnością jedna z typu diet, które mają działanie nie tylko odchudzające, ale także lecznicze. Wprowadzenie organizmu w tak zwany stan ketozy z pewnością przyspiesza spalanie tkanki tłuszczowej. Osoba decydująca się na prowadzenie tej diety pozbędzie się kilku nadprogramowych kilogramów oraz poprawi stan zdrowia i samopoczucie. Co ciekawe, dieta ketogeniczna znalazła swoje zastosowanie w przypadku chorób, takich jak cukrzyca, otyłość, czy padaczka u dzieci. Dieta keto jest więc dla osób, które nie kryją już zmęczenia uciążliwymi dietami i wyrzeczeniami, które nie przynoszą efektów. Ta dieta bez węglowodanów to odkrycie ostatnich lat, dlatego warto przyjrzeć się nieco bliżej tej niecodziennej propozycji. Należy jednak pamiętać, że każda dieta dostosowywana jest do organizmu w sposób indywidualny. Oznacza to, że jeżeli dla jednej osoby okaże się skuteczna, drugiej osobie może nie przypaść do gustu. Pod kontrolą lekarza powinny być zwłaszcza osoby niepełnoletnie. Niestety ze względu na ubogą zawartość białka, ten sposób odżywiania nie jest zalecany przez lekarzy, gdyż może prowadzić do szeregu problemów związanych z nerkami.

Jak zacząć dietę

Odstawianie węglowodanów i zastępowanie ich tłuszczami powinno odbywać się w sposób cykliczny i nieco powolny. Jeżeli najpierw przyzwyczaimy organizm do nieco większej podaży tłuszczów i do zmniejszenia ilości przyswajanych węglowodanów, odpowie on znacznie łagodniej. Oczywiście stale należy być pod kontrolą lekarzy. Przed przystąpieniem do diety konieczne jest także wykonanie badań, a także wykluczenie wszelkich przeciwwskazań, co do jej stosowania.

Jakie produkty można stosować na diecie keto. Co jeść, aby dieta była prawidłowa?

Podczas stosowania diety keto, konieczne jest ograniczenie ilości węglowodanów w diecie do 50 g na dzień. Warto pamiętać, aby przyjmować je w postaci warzyw, gdyż je to korzystne dla zdrowia, gdyż dostarczają one witamin i minerałów. Dzienny limit może zostać wykorzystany zaledwie dwoma kromkami chleba, o czym warto pamiętać. Produkty, jakie wykorzystywane są w diecie keto, powinny cechować się głównie zróżnicowaniem. Nie należy skupiać się głównie na tłuszczach pochodzenia zwierzęcego. Niezwykle zdrowe tłuszcze znajdują się głownie w rybach, awokado oraz nasionach.

Przykładowy jadłospis osób na diecie ketogenicznej

1 Dzień

  • Śniadanie- Jajecznica z 2 jaj, tosty pełnoziarniste.
  • Obiad- Przyrządzone na parze krewetki, sałatka zawierająca 1/2 awokado, pomidory koktajlowe i garść sałaty, dressing do sałatki wykonany z oliwy z oliwek, odrobiny papryczki chilli i soku z cytryny.
  • Kolacja- Dorsz w sosie z kaparów, fasolka szparagowa lub brokuły,
  • Deser i przekąski między posiłkami- 20 migdałów, krakersy razowe.

2 Dzień

  • Śniadanie-jogurt naturalny półtłusty z odrobiną malin.
  • Obiad- Łosoś grillowany z czosnkiem, sałata skropiona sosem wykonanym z pieprzu, oliwy i cytryny.
  • Kolacja- warzywa na patelnię z polędwicą wieprzową.
  • Deser i przekąski- małe marchewki, hummus, mandarynka.

 

Dieta ketogeniczna a spożywanie alkoholu

Dla wielu osób ciekawe jest często to, co podczas stosowania diety mogą spożywać alkohol. Jak jest w przypadku diety ketogenicznej? Alkohol to jedna z substancji, które są w największym stopniu nadużywane na świecie. Poważny problem pojawia się wtedy, kiedy nadmiar jego spożywania w istotny sposób wpływa na samopoczucie oraz jakość funkcjonowania. Trzeba więc znać swoje możliwości i zachowywać umiar w jego spożywaniu. Spożywanie alkoholu przy niskiej zawartości węglowodanów w diecie może być niezwykle szkodliwe i negatywnie wpływać na efekty odchudzania. Pomijając fakt, iż znajduje się w nim wiele cukru, sprzyja on odkładaniu tkanki tłuszczowej i prowadzi do uzależnienia. Odpadają szczególnie takie alkohole jak wino, czy piwo. W przypadku wódki niewielkie ilości są dozwolone, gdyż nie ma ona w sobie węglowodanów i jest jednym z czystych alkoholi. Odpadają wszelkiego rodzaju drinki.

Dieta ketogeniczna a odchudzanie. Ile można schudnąć?

Na początku dieta ketogeniczna w ogóle nie była stosowana w przypadku nadwagi. Rodzice dzieci dotkniętych padaczką stosowali ją w celu zmniejszenia ilości i intensywności ataków. Obecnie dieta ketogenna bez wątpienia stosowana jest przez wielu sportowców różnych dyscyplin. Gwarantuje zdrową i szybką utratę masy ciała, dlatego stała się prawdziwym hitem wśród osób aktywnych fizycznie. Osoby, które stosowały dietę ketogeniczną deklarują, iż możliwe jest szybkie odchudzanie – nawet 10 kg tygodniowo. Oczywiście szybkość spalania uzależniona jest także od dodatkowych czynników, takich jak aktywność fizyczna i genetyka.

Wady diety ketogenicznej. Jakie ma skutki uboczne? Jakie opinie mają lekarze?

Reklamodawcy przekonują, że wprowadzenie w życie diety ketogenicznej może sprzyjać rozwojowi choroby Alzheimera i Parkinsona. Czy to prawda? Niestety dieta ma swoje wady, o których wręcz należy poinformować. Niestety dieta ta w przypadku nieumiejętnego stosowania może być groźna nie tylko dla nerek, ale także dla wątroby i innych narządów wewnętrznych. Dzieje się tak dlatego, że ciała ketonowe obciążają pracę tych narządów i utrudniają ich prawidłowe funkcjonowanie. Należy wspomnieć także o tym, że na początku kuracji wystąpić mogą wymioty, biegunki i nudności. Tak więc dieta ketogeniczna powoduje dotkliwe skutki uboczne. Kolejną sprawą jest fakt, iż stosowanie diety keto jest trudne. Przyswojenie wszystkich zasad i przygotowywanie posiłków, które składają się z samych tłuszczów bez węglowodanów, mogą być prawdziwym trapieniem, z którym zmagają się osoby pragnące zrzucić kilka zbędnych kilogramów. Jadłospisy bywają monotonne i niezbyt smaczne. W przypadku tej diety konieczne jest przestrzeganie zasady, która mówi o ograniczeniu smakowitych rzeczy zawierających węglowodany, niektórych zbóż oraz owoców.

Zalety diety ketogenicznej

Dietę ketogeniczną można porównać do głodówek, które zmuszają organizm do redukcji tkanki tłuszczowej. Oczywiście główną zaletą jest utrata zbędnej tkanki tłuszczowej oraz możliwość zmniejszenia ilości niektórych leków pod okiem lekarza w przypadku wielu schorzeń. Dieta ta nie powoduje jednak tak dotkliwych skutków niedoborów pokarmowych, jak wiele klasycznych, zaproponowanych przez dietetyków postów.

Jakie suplementy należy stosować podczas diety ketogenicznej?

Jak już wspomnieliśmy, przyrządzanie posiłków na diecie ketogenicznej może być niezwykle trudne, a same posiłki monotonne. W celu wzmocnienia efektów diety warto więc zastosować odpowiednią suplementację. KETO Actives to jeden z najskuteczniejszych suplementów diety na rynku pozwalających kontrolować wagę i dobrze czuć się podczas stosowania diet! Nie są to typwe tabletki na odchudzanie, gdyż ie tylko reguluje ataki głodu i chęć podjadania, ale także dostarcza energii i wspomaga organizm w uzyskaniu ketozy. To preparat dla osób o dużych wymaganiach w związku ze stosowanymi środkami. Cechuje go nie tylko atrakcyjna cena, ale także bezpieczeństwo stosowania i efekty, jakie daje. Jego skuteczność potwierdziło już wielu konsumentów.

Podsumowanie

Dieta ketogeniczna ma zarówno wiele wad, jak i zalet. To, czy dana dieta zalecana jest konkretnej osobie, zależy od jej wyników badań oraz oczekiwań. Każdy organizm wykazuje inne zapotrzebowanie na dane składniki odżywcze.  Przed przystąpieniem do diety keto warto więc wykonać badania krwi i skonsultować się z lekarzem lub dietetykiem. Nie należy spożywać kolorowych, słodzonych napojów podczas diety, gdyż niwelują one efekty, jakie do tej pory udało się uzyskać. Do głównych wad diety ketogenicznej zalicza się obciążenie pracy nerek i wątroby, dlatego zalecane jest spożywanie suplementów diety, które nieco odciążają organizm, oczyszczają go z toksyn i dodają energii. Z dietą ketogeniczną wiele osób zrzuciło nadmiar kilogramów i czerpało z tego niebywałą satysfakcję. Jest to niewątpliwie dobry pomysł na odchudzanie. Oczywiście w diecie tej ważny jest umiar oraz obserwowanie swojego organizmu. Jeżeli dieta przez kilka dni powoduje nudności i powoduje pogorszenie samopoczucia, należy natychmiast z niej zrezygnować, gdyż może być to szkodliwe dla zdrowia i życia. Nie należy stosować diety ketogenicznej wśród dzieci, które wykazują znacznie większe zapotrzebowanie na zróżnicowane substancje odżywcze, niż dzieci. Każdy rodzic powinien mieć więc ten fakt na uwadze.

Dodaj komentarz