Olej kokosowy. Co musisz wiedzieć o jego właściwościach?

Olej kokosowy znany również jako tłuszcz/masło kokosowe, to produkt o licznych właściwościach. Znajduje zastosowanie zarówno w kuchni, jak i przemyśle kosmetycznym. Co więcej, coraz częściej – olej kokosowy traktowany jest jako suplement diety.

O właściwościach oleju kokosowego można przeczytać w wielu źródłach. O pozytywnym wpływie na zdrowie i urodę wspomina także wiedza encyklopedyczna:

„Niektóre badania sugerują potencjalne wykorzystanie oleju kokosowego w kosmetyce skóry i włosów oraz w profilaktyce chorób serca, otyłości i niepokoju.”  – wg. Wikipedia.org

Co to jest olej kokosowy?

Olej kokosowy (tłuszcz kokosowy, masło kokosowe) definiowany jest jako olej roślinny otrzymywany poprzez tłoczenie i rozgrzanie kopry – twardego miąższu orzechów palmy kokosowej (Cocos nucifera).

Czy olej kokosowy jest zdrowy?

Ogromna popularność oleju kokosowego to efekt licznych badań, które dowodzą, że jest to produkt o szerokim spektrum działania. Nie ma zatem nic dziwnego w tym, że tak wiele osób ochoczo sięga po olej kokosowy.

Warto jednak wiedzieć, że popularność oleju kokosowego nie zawsze była tak wysoka. Można wręcz powiedzieć, że niegdyś olej kokosowy nie miał najlepszej reputacji – traktowany był jako szkodliwy, na co wskazywać miała bardzo wysoka zawartość nasyconych kwasów tłuszczowych (92%). Uważa się bowiem, że przyjmowanie NKT sprzyja podnoszeniu się poziomu „złego” cholesterolu, czego konsekwencją mogą być problemy z układem sercowo-naczyniowym.

Aby zrozumieć, że nasycone kwasy tłuszczowe zawarte w oleju kokosowym nie są szkodliwe, musimy odwołać się do kampanii społecznej „Poznaj się na tłuszczach” realizowanej pod patronatem Instytutu Żywności i Żywienia oraz WUM Zakładu Medycyny Społecznej i Zdrowia Publicznego.

Jak przekonuje autor publikacji Prof. dr hab. Krzysztof Krygier „Prawda o oleju kokosowym” – nasycone kwasy tłuszczowe zawarte w oleju kokosowym są różne od nasyconych kwasów tłuszczowych pochodzenia zwierzęcego. Różni je długość łańcucha węglowego, który ma wpływ na wykazywane właściwości:

„Spośród 92% wszystkich kwasów nasyconych w oleju kokosowym tylko około 24-30% stanowią kwasy długołańcuchowe, pozostałe 62-68% to kwasy o średnich łańcuchach. Kwasy te nazywane w skrócie MCT od angielskiej nazwy Medium-Chain Triglicerydes. Wykazują one odmienne właściwości niż „zwykłe” tłuszcze zwierzęce. Proces ich trawienia i wchłaniania przebiega zupełnie inaczej.”

Rzecz jasna, należy pamiętać, że olej kokosowy to tłuszcz, którego indeks kaloryczny jest bardzo wysoki, dlatego też – mimo wielu właściwości pro-zdrowotnych – należy kontrolować jego spożywanie.

Właściwości oleju kokosowego

Olej kokosowy to produkt, o którym – bez cienia wątpliwości – można powiedzieć, że jest naprawdę pomocny w leczeniu i profilaktyce wielu chorób. Co ważne – wskazują na to niezależne badania, których popularność cały czas rośnie. Wraz z nią (co logiczne!) wzrasta również popularność oleju kokosowego.

Należy jednak wiedzieć, że nie wszystkie właściwości, które przypisywane są olejowi kokosowemu – znalazły potwierdzenie w badaniach. Częstokroć – olej kokosowy traktowany jest jako antidotum na wszelkie zło, co – rzecz jasna – nie jest prawdą. Owszem, to produkt o bardzo licznych właściwościach, ale postrzeganie go jako uniwersalne rozwiązanie jest błędne.

Aby zrozumieć fenomen oleju kokosowego – przygotowaliśmy zestawienie wszystkich właściwości tego produktu, które zostały potwierdzone badaniami i eksperckimi opiniami.

Olej kokosowy w diecie

Niegdyś olej kokosowy wykorzystywany był tylko i wyłącznie jako produkt spożywczy. Mieszkańcy wysp Pacyfiku od dawien dawna przygotowywali swoje dania na tłuszczu kokosowym.

Co zrozumiałe, pierwotnie nie zważano na wartości odżywcze produktu, aczkolwiek dzisiaj są one warte odnotowania. Zimnotłoczony olej kokosowy to doskonałe źródło:

• nasyconych kwasów tłuszczowych (kwas laurynowy, kwas mirystynowy, kwas kapronowy, kwas kaprynowy, kwas kaprylowy)
• wyższych kwasów tłuszczowych (kwas palmitynowy, kwas stearynowy)
• witamin: z grupy B, C, E
• minerałów: cynku, żelaza, wapnia, fosforu, magnezu oraz potasu

Biorąc powyższe pod uwagę można dojść do jednoznacznego wniosku – olej kokosowy to zdecydowanie coś więcej niż tylko zdrowy olej do smażenia. Powiedzieć, że jest lepszy od innych olejów roślinnych to jak nie powiedzieć nic.

Olej kokosowy na grzybicę organizmu

Badania naukowe dowodzą, że olej kokosowy to znakomity produkt, który może poradzić sobie z wewnętrznymi infekcjami grzybiczymi. W 2001 roku ustalono bowiem, że kwasy kaprynowy i laurynowy zawarte w oleju kokosowym najszybciej zwalczają różne szczepy bielnika białego (candida albicans) – niebezpiecznego drożdżaka, który bytuje na błonie śluzowej w organizmie człowieka. W momencie gdy dbamy o mikroflorę bakteryjną – jego obecność jest w praktyce niezauważalna. Kiedy jednak dochodzi do jej rozchwiania, może skutkować to licznymi defektami, m.in.:

• nadmierne, przewlekłe zmęczenie (brak energii)
• bóle mięśniowe i stawowe
• ograniczenie libido
• problemy z potencją
• problemy z trawieniem
• zaburzenia pracy jelit
• problemy natury psychicznej (depresja, rozdrażnienie)
• problemy skórne (niedoskonałości, wypadanie włosów)
• astma
• pleśniawki

Olej kokosowy na opóźnienie procesów starzenia

Tłuszcz kokosowy znany jest również jako bardzo skuteczny antyoksydant zwalczający wolne rodniki, tudzież przyczyniający się do ograniczenia procesów starzenia się organizmu, co potwierdza tzw. wolnorodnikowa teoria.

Wiedza encyklopedyczna podaje: Wolnorodnikowa teoria starzenia się (ang. free-radical theory of aging, FRTA) — hipoteza mówiąca, iż proces starzenia się ma przyczynę w nagromadzeniu w komórkach organizmów zniszczeń spowodowanych działaniem niespecyficznych reakcji wolnych rodników powstających w toku metabolizmu.

Olej kokosowy na zdrowie układu sercowo-naczyniowego

Co ciekawe, olej kokosowy niegdyś był traktowany jako potencjalnie szkodliwy dla zdrowia układu sercowo-naczyniowego. Dzisiaj, rekomendowany jest przy leczeniu zbyt dużego stężenia cholesterolu LDL. Według niektórych źródeł, spożywanie oleju kokosowego ma przyczyniać się również do poprawy profilu lipidowego krwi.

Oczywiście, przy zdiagnozowanych problemach – suplementację oleju kokosowego najlepiej skonsultować ze specjalistą.

Olej kokosowy na odchudzanie

Spory wpływ na popularność oleju kokosowego z całą pewnością miały publikacje sugerujące, że jest to produkt sprzyjający redukcji zbędnych kilogramów. W zasadzie – trudno się z tym nie zgodzić – kwasy tłuszczowe Medium-Chain Triglicerydes są metabolizowane w energię, co ogranicza ich magazynowanie.

Mało tego! Olej kokosowy może mieć realny wpływ na ograniczenie apetytu, co wynika z jego bardzo wysokiej kaloryczności (powoduje uczucie sytości).

Sprawdź również inne naturalne składniki na odchudzanie, takie jak: Ocet jabłkowy, Zioła na ochudzanie czy imbir!

Olej kokosowy na zdrowie układu jelitowego

Nierzadko olej kokosowy rekomendowany jest jako kompleksowe wsparcie dla zdrowia jelit. Uważa się, że nie tylko wspomaga mikroflorę jelitową, ale także:

• redukuje wzdęcia i gazy
• wspomaga trawienie
• przyśpiesza perystaltykę (takie działanie ma m.in. błonnik pokarmowy)
• wspomaga leczenie choroby Crohna

Ponadto, podaje się, że olej kokosowy może być stosowany w celu:

• przywrócenia równowagi hormonalnej w organizmie
• wspomagania leczenia cukrzycy typu 1
• redukcji objawów choroby Alzheimera
• leczenia osteoporozy

Nie trudno zauważyć, że olej kokosowy w diecie pełni naprawdę bardzo ważną rolę. Co ważne, może być stosowany zarówno profilaktycznie, jak i pomocniczo (lub samodzielnie – w niegroźnych przypadkach) w leczeniu.

Olej kokosowy na włosy

Olej kokosowy znajduje również bardzo szerokie zastosowanie w pielęgnacji włosów. Traktowany jest jako naturalny kosmetyk, który potrafi przywrócić naturalny blask i zdrowie włosów.

Olejowanie włosów olejem kokosowym

Olejowanie to proces, który można uskuteczniać wykorzystując rozmaite olejki. Wybór konkretnego zależny jest od typu włosa, jego kondycji oraz pożądanych efektów. W przypadku oleju kokosowego, nierzadko stwierdza się, że jest to rozwiązanie uniwersalne – nadające się niemal do każdego typu włosów.

Realizacja zabiegu olejowania jest bardzo prosta:

1. Na delikatnie zwilżone włosy nanieść od 2 do 5 łyżeczek oleju kokosowego (ilość oleju uwarunkowana jest długością Twoich włosów).
2. Przez około 3-5 minut delikatnymi, kolistymi ruchami rozprowadzaj olej od nasady aż po same końcówki.

Czas stosowania oleju kokosowego uwarunkowany jest efektywnością zabiegu. Wszystko zależy od potrzeb naszych włosów. Można zarówno pozostawić maskę z oleju kokosowego na całą noc, jak i spłukać ją po 1-2 godzinach.

Efekty stosowania oleju kokosowego na włosy

Efektywność oleju kokosowego może być różna. Nie mniej jednak, zawsze spodziewać się można:

• przywrócenia naturalnego blasku
• nawilżenia i odżywienia włosów
• efektu gładkich włosów

Ponadto, Panie opiniujące skuteczność oleju kokosowego wspominają również o tym, iż włosy po olejowaniu są łatwiejsze w rozczesywaniu i nie rozdwajają się.

W kontekście wpływu oleju kokosowego na włosy wartym wspomnienia jest również fakt, iż witamina E oraz trójglicerydy pozytywnie oddziałują także na skórę głowy. Za sprawą tych składników dochodzi do ograniczenia łuszczenia się naskórka i tym samym – ograniczenia łupieżu.

Olej kokosowy na skórę

Jakby tego było mało – olej kokosowy z powodzeniem można wykorzystać w pielęgnacji skóry, czego najlepszym potwierdzeniem zdaje się być jego obecność w wielu innowacyjnych kosmetykach.

Argumentów przemawiających za stosowaniem oleju kokosowego na skórę jest mnóstwo. Uważa się bowiem, że:

• olej kokosowy eliminuje niedoskonałości i jest skuteczną bronią w walce z trądzikiem
• wspomaga redukcję tzw. pomarańczowej skórki (cellulitu)
• odżywia i nawilża skórę
• oczyszcza skórę (z powodzeniem może być wykorzystywany jako kosmetyk do demakijażu)
• spłyca zmarszczki i uelastycznia skórę

Liczba właściwości oleju kokosowego jest ogromna. Nie dziwi zatem fakt, że wiele osób traktuje tłuszcz kokosowy jako kompleksową terapię dla zdrowia i urody organizmu. W końcu – produkt ten oddziałuje na niemal każdą sferę naszego organizmu. Czy można oczekiwać czegokolwiek więcej?

Jaki olej kokosowy wybrać? Rafinowany czy nierafinowany?

Konsumenci decydujący się na zakup oleju kokosowego bardzo często stają przed dylematem – który olej kokosowy wybrać: rafinowany czy nierafinowany? Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna. Zależy od tego – w jakim celu będziemy wykorzystywać dany olej.

Olej kokosowy nierafinowany – to olej tłoczony, oczyszczany, filtrowany i gromadzony na zimno, tj. przy użyciu procesów mechanicznych niewykorzystujących wysokich temperatur. To naturalna (pierwotna) metoda, która w żaden sposób nie ogranicza właściwości pro-zdrowotnych.

Olej kokosowy rafinowany – to olej tłoczony, oczyszczany, filtrowany i gromadzony na gorąco, co pozwala:

• ograniczyć koszty jego pozyskiwania
• uzyskać zawsze taką samą jakość produktu
• wyeliminować wszelkie bakterie
• uwolnić produkt od zapachu

Biorąc pod uwagę tylko i wyłącznie właściwości pro-zdrowotne, naturalnym wyborem jest olej nierafinowany. Poleca się go w szczególności do stosowania miejscowego (na skórę, włosy itd.), gdyż jego zapach nie stanowi przeszkody. Natomiast w kuchni – częściej będziemy sięgać po olej rafinowany. Wszakże, zapach kokosa w każdym daniu może być problematyczny.

 

Olej nierafinowany

Olej rafinowany

WadyZaletyWadyZalety
– charakterystyczny zapach i smak ograniczający stosowanie

– wyższa cena produktu

– zdecydowanie większa siła działania, dzięki braku obróbki termicznej– brak charakterystycznego zapachu i smaku

– niższa cena produktu

 

– mniejsza siła działania, za sprawą obróbki termicznej

– zdecydowanie dłuższa przydatność

Opinie na temat oleju kokosowego

Efektywność oleju kokosowego została nie tylko potwierdzona niezależnymi badaniami. Świadczą o niej także liczne pozytywne opinie i recenzje – zarówno konsumentów, jak i dietetyków oraz lekarzy. Aby lepiej zrozumieć fenomen i popularność oleju kokosowego postanowiliśmy przytoczyć kilka najciekawszych wpisów, które znaleźć możemy w sieci – na forach, portalach społecznościowych oraz w serwisach tematycznych.

Pani Katarzyna napisała:

„Muszę przyznać, że początkowo byłam bardzo sceptycznie nastawiona do oleju kokosowego. Oczytałam się (w wydawać by się mogło – rzetelnych źródłach), że nie jest to zdrowy produkt. Dlatego też, szybko zrezygnowałam z pomysłu suplementacji.

Po kilkunastu miesiącach, postanowiłam nieco bardziej zgłębić temat i tu moje zaskoczenie – źródła, które traktowałam jako rzetelne, nie podpierały swoich tez żadnymi badaniami. Szybki research doprowadził mnie między innymi do bazy badań naukowych, w której znalazłam potwierdzenie efektywności oleju kokosowego. Spróbowałam.

Efekty stosowania? Bardzo różne. Ogólnie mogę powiedzieć, że stanowi doskonałe uzupełnienie diety i jest alternatywą dla niezdrowych olejów. W zasadzie, korzystam tylko z oleju kokosowego i oliwy z oliwek typu Virgin. To absolutnie wystarczające zestawienie.

To, co zaobserwowałam:

– wyregulowany rytm wypróżnień
– brak wzdęć i gazów
– lepsze praca układu trawiennego (niewielki, ale jednak wpływ na masę ciała)

Co więcej, mogę powiedzieć, że poprawiło się także moje samopoczucie. Z czystym sumieniem mogę polecić ten produkt wszystkim tym, którzy pragną zmienić swoją dietę na zdrowszą.”

Pani Aldona napisał:

„Olej kokosowy to produkt, który ma szczególne miejsce w mojej kosmetyczce. Pierwszy raz sięgnęłam po niego w celu nawilżenia włosów. Bardzo dobre efekty sprawiły, że zaczęłam go stosować regularnie.

Po pewnym czasie, trafiłam na publikację dotyczącą właściwości oleju kokosowego – zaczęłam czytać o możliwym zastosowaniu na twarz. I tak oto w ten sposób – kupując jeden produkt mam:

• krem przeciwzmarszczkowy i nawilżający
• maskę odżywiająco i nawilżającą włosy

Wspomnieć muszę również, że od momentu zastosowania oleju kokosowego zniknęły moje problemy z łupieżem. Wcześniej pojawiały się cyklicznie (co około 2-3 tygodnie) – teraz praktycznie w ogóle nie występują.

Stosuję olej kokosowy nierafinowany – mimo że nie bardzo jestem przekonana do smaku/zapachu kokosa. Nie mniej jednak – to istotne by sięgać po produkty z najwyższej półki – tłoczone na zimno. Jeśli wykorzystamy tani olej kokosowy, to efekty na pewno nie będą aż tak dobre. Wynika to z ograniczonych właściwości wynikających z tzw. obróbki termicznej (tłoczenie na gorąco).

Pani Karolina napisała:

„Jako osoba po dietetyce (nie praktykuję zawodu) po wielu wykładach i zajęciach, przykładam ogromną uwagę do tego co i jak (w jakich ilościach, kiedy i w jakiej formie) jem. Tym bardziej, że w sklepach dostępnych jest coraz więcej produktów, o których można powiedzieć, że są:

• niezdrowe
• sztucznie modyfikowane

To wszystko sprawia, że jesteśmy zmuszeni wspomagać naszą dietę suplementami diety lub dbać i analizować wszystko to co jemy. Dla mnie, swoistym połączeniem suplementu diety, jak i produktu spożywczego jest olej kokosowy. To produkt, od którego zawsze rozpoczynam swoją listę zakupów. Czemu tak się dzieje?

Otóż, olej kokosowy stanowi dla mnie wsparcie nie tylko dla zdrowia (nasycone kwasy tłuszczowe, minerały, witaminy), ale także urody. Stosuję go: wewnętrznie (jest elementem mojej diety) i zewnętrznie (w formie maseczki na włosy, twarz oraz skórę).

To właśnie uniwersalność oleju kokosowego jest dla mnie kluczowa. Produkt działa i stanowi zdrowszą alternatywę dla każdego rodzaju tłuszczu (to najzdrowszy możliwy tłuszcz). Co ciekawe – uważa się, że ma on właściwości odchudzające (zaskoczeni?)!”

Pan Paweł napisał:

„Olej kokosowy stosuję w swojej diecie od bardzo dawna. Początkowo – uważałem oliwę z oliwek za zdrowy tłuszcz, ale po zastosowaniu oleju kokosowego zmieniłem zdanie. Dla mnie – sportowca-profesjonalisty – to bardzo ważne, aby dostarczać tylko i wyłącznie produkty ZDROWE, a takim niewątpliwie jest olej kokosowy.

Polecam szczególnie tym, którzy mają tendencje do tycia (olej kokosowy szybko się metabolizuje) i chcą dostarczyć do organizmu zdrowe-nasycone kwasy tłuszczowe. Olej kokosowy to najlepsze ich źródło.

P.S.: Najlepsze są oleje NIERAFINOWANE. Do ich smaku można się bardzo szybko przyzwyczaić – tak jak i do smaku oliwy z oliwek, czy innych tłuszczów roślinnych.”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *